Edullisimmat sisustusvaihtoehdot ovat usein epäergonomisia ja lyhytikäisiä, ja taloudellinen panostus kunnon toimistokalusteisiin maksaakin itsensä yleensä takaisin ajan saatossa. Toisaalta toimistoa ei kannata sisustaa täysin funktionaalisuuden pohjalta – ympäristön viihtyisyys ja ulkonäkö vaikuttavat työntekijöiden vireeseen ja mielialaan ja näin ollen myös työn tuloksiin.
Näiden ideoiden avulla voit alkaa sisustamaan avokonttoriasi tilaksi, jossa työntekijöiden on mahdollista sekä viihtyä että tehdä tehokkaasti töitä. Hyödynnä vinkit tai inspiroidu ja keksi omasi!
Tilaa voi jakaa avotoimistossa monin tavoin. Yksi esteettisesti upeimmista ja virikkeellisimmistä tilan jakamisen tavoista on kasviseinä. Vihreyttä tuovan kasviseinän voi tilata valmiina toimiston mittoihin ja tarpeisiin suunniteltuna. Kasvit paitsi piristävät silmiä ja mieliä myös parantavat sisäilman laatua.
Viherseinä voidaan rakentaa myös yrteistä: tuoreet ja tuoksuvat yrtit maistuvat lounaalla, tai työntekijät voivat viedä niitä tuliaisiksi kotiin. Yrttien kasteleminen ja hoitaminen voivat olla myös yhteisöllisiä aktiviteetteja, jotka tuovat piristystä toimiston rutiineihin.
Kolmas tapa sisustaa kasveilla on ripustaa amppelikasveja seinämäiseksi tilanjakajaksi. Amppeleihin voidaan valita vihreitä kasveja tai värikkäitä kukkia, ja niiden avulla saa pienellä rahalla ja vaivalla toimistoon sekä silmäniloa että näkösuojan.
Vaikka korkeudeltaan säädettävät sähköpöydät ovat kalliimpia kuin tavanomaiset toimistopöydät, ne ovat ajan myötä kannattava ostos yritykselle. Sähköisesti säädettäviä pöytiä saa nykyään monesta eri materiaalista valmistettuina ja eri väreissä, joten ulkonäöstä ei tarvitse ergonomian takia tinkiä.
Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat Suomessa erittäin paljon sairauspoissaoloja ja jopa pysyvää työkyvyttömyyttä. Sähköpöytä antaa työntekijälle vapauden asettaa työtason juuri itselleen sopivalle korkeudelle ja mahdollistaa myös työskentelyn seisten. Näin ollen se parantaa toimistotyön ergonomiaa huomattavasti.
Monella työpaikalla sohvia ja nojatuoleja on sijoitettu taukotiloihin ja auloihin, mutta mukavia löhöpaikkoja voi hyödyntää myös työskentelytiloissa. Esimerkiksi neuvottelut ja palaverit sujuvat rennommin mukavasti istuen kuin jäykästi pöydän ääressä. Totutusta poikkeava työskentelyasento voi myös ruokkia luovaa ajattelua.
Sohvien ja lepotuolien tuominen toimistoon edellyttää kulttuuria, jossa sohvalla makoilu kesken työpäivän on hyväksyttävää. Johdon ja henkilöstön on ymmärrettävä, ettei tietotyötä ole järkevää sitoa toimistotyöpöydän ääreen, sillä virikkeellinen ja mukava ympäristö tuottaa parempia tuloksia. Mielenkiintoisilla kalusteilla voidaan myös ilmentää organisaation brändiä ja luoda tunnelmaa.
Yksi yleisimmistä harmeista avokonttoreissa työskentelevillä on meteli. Työtovereiden jutustelu vaikeuttaa keskittymistä vaativia tehtäviä ja yksityiset keskustelut kantautuvat helposti muiden korviin. Näin ollen avotoimiston meluisuutta kannattaa pyrkiä vähentämään kaikin tavoin. Akustiikkapaneeleilla voidaan parantaa avotoimiston äänimaisemaa ja tuoda työtilaan väriä. Kovat ja paljaat lattiapinnat, jotka usein mielletään osaksi trendikästä sisustusta, voivat kuitenkin aiheuttaa akustisia ongelmia.
Mattoja ja mattolaattoja toimistokäyttöön on olemassa moneen makuun, ja niillä voidaan sisustaa myös kauniisti ja tyylikkäästi. Pienessä toimistossa voidaan luoda kodinomaisuutta tuomalla lattioille vaikkapa räsymattoja.
Työntekijät viettävät toimistossa vähintään kolmasosan ajastaan, joten työtilan viihtyisyyteen on syytä panostaa. Avokonttorin persoonallisuuden ja kodinomaisuuden lisääminen saa ihmiset paremmalle tuulelle ja tekemään työtään rentoutuneemmin.
Avotoimiston sisustussuunnittelussa kannattaakin jättää tilaa työntekijöiden omille valinnoille. Kalusteiden, värien ja pintamateriaalien valinnassa on syytä kysyä työntekijöiden mielipidettä – heillä, jotka käyttävät tilaa eniten, tulee olla mahdollisuus vaikuttaa.
Konttorin väkeä voi myös kannustaa tuomaan työpaikalle henkilökohtaisia tärkeitä esineitä parantamaan viihtyisyyttä. Avotoimiston clean desk -politiikka saattaa estää työpisteen somistamisen omilla esineillä, mutta henkilöstön tärkeistä tavaroista voidaan tehdä koko toimiston sisustuselementtejä. Konttorin seinälle voidaan esimerkiksi kehystää työntekijöiden lasten piirustuksia tai kuvia heidän lemmikeistään.
Newsec Use & Design -asiantuntijat auttavat yritystäsi kaikissa toimitilojen sisustukseen ja toiminnallisuuksiin liittyvissä haasteissa. Pienillä muutoksilla sinunkin toimitilastasi saadaan miellyttävä työskentelyalue, joka kannustaa työntekijöitä parempiin tuloksiin. Ota yhteyttä, autamme mielellämme.